List otwarty do rodziców i uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Gdańsku

Szanowni Państwo !

Miło nam poinformować, że nasza szkoła została zakwalifikowana do grupy szkół, które otrzymały wsparcie finansowe Ministerstwa Edukacji Narodowej dla bibliotek szkolnych. Wsparcie zostało przyznane w ramach wieloletniego programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” – Priorytet 3.

Celem powyższego programu jest wzmacnianie potencjału i roli bibliotek szkolnych. Dzięki uatrakcyjnieniu księgozbioru biblioteki szkolnej SP2 uczniowie będą mogli korzystać z najnowszych propozycji książkowych, oferowanych na rynku wydawniczym.

Badania dowodzą, że aż 75% dzieci woli oglądać telewizję niż czytać książki. Tylko 25% sięga
z własnej woli po książkę, a jedynie 38% dorosłych Polaków przeczytało
w ciągu roku co najmniej jedną książkę.

„Czytanie to najskuteczniejszy – i najtańszy – sposób budowania zasobów wewnętrznych dziecka”.   Tą jakże prostą czynność można określić jako superwitaminę dla zdrowia psychicznego, umysłowego i moralnego. Czytanie rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia i koncentracji. Codzienne czytanie zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka. Znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny.  Codzienne spotkania z książką są najlepszym kursem dla wyobraźni.

W dzisiejszym świecie, gdzie postęp techniczny i społeczny dokonuje się niemal z prędkością światła, rozwój dziecka zaś – w tempie wyznaczonym przez biologię, umiejętność wyciszania, którą wyrabia słuchanie książek to bezcenny prezent, który możemy podarować dziecku.

„Jeśli czytamy dziecku od urodzenia po 20 minut dziennie, codziennie, to w momencie, gdy idzie ono do szkoły, ma za sobą około 850 godzin słuchania języka w najlepszym, literackim wydaniu. Jest to czasowy ekwiwalent połowy studiów lingwistycznych!”

Przeprowadzone badania potwierdzają, że codzienne czytanie dziecku na głos:

1) zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka jak potrzeba miłości, uwagi i stymulacji,

2) buduje mocną więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem,

3) wspiera rozwój psychiczny dziecka,

4) wzmacnia poczucie własnej wartości,

5) uczy języka, rozwija słownictwo i swobodę mówienia,

6) uczy myślenia – logicznego, przyczynowo -skutkowego, krytycznego, refleksyjnego

7) ćwiczy pamięć i poprawia koncentrację,

8) rozwija wyobraźnię i zainteresowania,

9) zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera

10) chroni dziecko przez zagrożeniami ze strony kultury masowej,

11) jest profilaktyką zachowań aspołecznych

12) kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.

 

Szanowni Państwo, gdybyśmy zechcieli porównać korzyści z jakiejkolwiek innej czynności, która zajmuje nam w ciągu dnia 20 minut, trudno byłoby znaleźć inną, która dawałaby naszym dzieciom tyle korzyści. Trudno znaleźć lokatę, która przy tak małym wkładzie dawałaby tak duże odsetki.[1]

W ramach  „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” w naszej szkole zostało przeprowadzonych szereg akcji promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży.  Poniżej wymieniamy tylko część wydarzeń, które miały zachęcić uczniów do aktywnej przygody z książką.

Jednym z pierwszych zadań, podjętych w ramach projektu, było przeprowadzenie ankiety czytelniczej wśród uczniów klas 3-4 SP. Ankieta miała na celu sprawdzenie preferencji czytelniczych uczniów. Ponadto przeprowadzono wywiad z uczniami, rodzicami i nauczycielami dotyczący wyboru książek, które miały zostać zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

 

W ramach współpracy z Radą Rodziców zostały zrealizowane następujące projekty czytelnicze: Jak zostać pisarzem? oraz W świecie bajek i bajeczek.

W ramach projektów zostały zorganizowane spotkania autorskie, zajęcia czytelnicze, konkursy czytelnicze oraz spotkania z członkiniami „Banku Babcinych Bajek”.

Podczas spotkań autorskich nasza szkoła gościła panią Annę Czerwińską-Rydel, panią Wiolettę Piasecką oraz pana Andrzeja Perepeczko.

W ramach współpracy z wydawnictwem Zakamarki zorganizowano cykl warsztatów czytelniczych w oparciu o wybrane pozycje książkowe. Dla klas 1, 2, 3 SP – seria Biuro detektywistyczne Lassego i Mai, klasy 4 – seria Dawid i Larisa, klasy 5,6,7 – seria Dzieci filozofują.

W ramach współpracy z wydawnictwem Meandry zorganizowano warsztaty czytelnicze
w oparciu o wybrane książki interaktywne. Dla klas 3,4 SP – Złote czasy piratów, Średniowiecze klasy 4,5,6,7 SP – Powstanie Warszawskie, Średniowiecze.

 W celu zachęcenia najmłodszych uczniów naszej szkoły do regularnego korzystania z biblioteki rozpoczęto akcję „Zerówka w bibliotece”. Uczniowie klas 0 raz w tygodniu odwiedzają bibliotekę szkolną i wypożyczają książki. Ponadto uczniowie najmłodszych klas raz w tygodniu spotykali się z nauczycielem bibliotekarzem na zajęciach czytelniczych „Śniadanie z książką”.

W celu integracji społeczności szkolnej zorganizowano akcję pt. Akademia Czytania Bajek oraz Poczytaj mi przyjacielu. W ramach w/w akcji starsi uczniowie czytają książki swoim młodszym koleżankom i kolegom, zachęcając ich tym samych do częstszego odwiedzania biblioteki.

 W Bibliotece Szkolnej prężnie działają dwa koła wolontariatu:

- Molik książkowy – angażuje w pracę biblioteki uczniów klas 1-4 SP

- Koło Młodych Przyjaciół Biblioteki – angażuje w prace biblioteki uczniów klas 5-8 SP oraz 3 klasy gimnazjum. W ramach wolontariatu uczennice klas 3 gimnazjum przygotowują dla uczniów klas 1SP przedstawienie z okazji pasowania na czytelnika.

 Szkoła Podstawowa nr 2 jest organizatorem Wojewódzkiego Konkursu Literackiego Pod ojczystym niebem. Konkurs jest skierowany do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych województwa pomorskiego. W komisji oceniającej zasiadają m.in. członkowie Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. 16 marca 2017r. odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatom IX edycji konkursu.

 Uczniowie klas 2-3SP oraz 4-8SP biorą udział w Wielkim Maratonie Czytelniczym organizowanym pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska i Kuratora Oświaty.

- w celu zachęcenie kolegów do udziału w konkursie uczniowie klas 8 stworzyli kilkanaście plakatów reklamujących Maraton

 Aby rozwijać w dzieciach pasję do czytania organizowano w szkole szereg międzyklasowych konkursów literackich i recytatorskich oraz akcji zachęcających do czytania:

- poziom klas 1 SP – Zima w poezji - konkurs recytatorski, Prezentacja poezji Jana Brzechwy,

-poziom klas 2 SP – Gdańskie legendy, Poezja Danuty Wawiłow, konkurs czytelniczy Podróż z ciekawą książką – uczniowie co miesiąc czytają wskazaną książkę z której wszyscy chętni piszą test.

- poziom klas 3 SP – Przyłapani na czytaniu – czytanie ze zrozumieniem, Chotomska dzieciom, konkurs literacki Moja Pani

- poziom klas 5 SP – Konkurs poezji patriotycznej

- poziom klas 4-7 SP – Lubię poezję

- klasy 4-6 SP - wzięły udział w „Wieczorze z książką”. Celem tego wydarzenia było przede wszystkim promowanie czytelnictwa wśród uczniów.

 Przy aktywnym wsparciu nauczycieli uczniowie naszej szkoły brali udział w międzyszkolnych konkursach literackich, zdobywając wysokie wyniki na szczeblu powiatowym, wojewódzkim oraz ogólnopolskim.

Nauczyciele bibliotekarze

                                                                                                                        

 

 

 

                                                                                                                        

 

 

[1]     Oprac. na podstawie I. Koźmińska, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2016.