Świetlica Terapeutyczna

 

Program Pracy Świetlicy Terapeutycznej w roku szkolnym 2019/20

 

Świetlica Terapeutyczna jest miejscem, w którym udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom przejawiającym trudności w funkcjonowaniu społecznym.

 

Celem pracy Świetlicy Terapeutycznej jest wspieranie potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.

 

Zadania

  1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów
  2. określanie mocnych stron i predyspozycji uczniów
  3. rozpoznawanie przyczyn trudności w funkcjonowaniu uczniów
  4. podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu poprawy ich funkcjonowania
  5. współpraca z rodzicami ucznia, nauczycielami oraz z innymi podmiotami, pracującymi na rzecz ucznia
  6. ocena efektywności udzielonej pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań, mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia

 

Zadania realizowane są zgodnie z harmonogramem:

  • rekrutacja – dwa pierwsze tygodnie roku szkolnego
  • ocena efektywności i formułowanie wniosków do dalszej pracy – dwa ostatnie tygodnie roku szkolnego

 

Formy pracy

  • Grupowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
  • Rozmowa indywidualna z dzieckiem
  • Diagnoza indywidualna ucznia i grupy
  • Konsultacje indywidualne z rodzicami, nauczycielami
  • Konsultacje zespołu

 

Zasady pracy z dziećmi:

  • zasada istnienia granic: normy, kontrakt, konsekwencje
  • zasada istnienia zasobów: wsparcie, wzmocnienie, afirmacja.
  • zasada wzajemnego szacunku: odrębność, tolerancja, akceptacja.

 

Dokumentacja

  • Dzienniki zajęć
  • Indywidualna dokumentacja ucznia – kontrakt z rodzicem, opis rozmowy z rodzicem, ankieta dla wychowawcy na temat funkcjonowania ucznia w klasie, opis funkcjonowania ucznia na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne